Rabu, 6 Mei 2020

Kahwin, Asal Ada Laki?



Seseorang pernah cakap pada aku beberapa tahun dulu. Lebih kurang begini katanya, "Alah... Kau Kahwin sajalah, tak payah memilih sangat. Janji ada laki, kau pun umur dah berapa!"

Serius, waktu tu aku teringin betul nak hempuk buah pinggang dia 4-5 das. Cakap main hembus saja, tak pandang kiri kanan.

Si dia itu tak jauh jugak umurnya dengan aku, beza dalam 3-4 tahun macam tu. Ye, jelas... Dia lebih mudalah daripada aku. Still, aku tak boleh terima kata-kata dia.

Aku tak kahwin bukan sebab tak laku-laku. Aku tak kahwin sebab aku belum rasa nak kahwin. Bukan tak ada orang nak aku, ada... Senang cakap, kalau nak kahwin memang kena pilih antara mereka.

Tapi, sebab aku belum rasa nak kahwin dan perlu kahwin, jadi aku tak fikir pun hal kahwin atau suami. Aku sibuk fikir macam mana nak capai impian-impian hidup aku yang belum tercapai.

Dan dia, masih tak puas hati... Habis kawan yang lain 'dihasutnya'. Sampaikan Mat Nepal yang jadi jaga kat office pun nak dipasangkan dengan aku. Huhhh... Sampai aku fikir, siapa sebenarnya yang terdesak nak kahwin ni? Aku ke dia?

Alhamdulillah, aku walaupun nampak macam tak laku waktu tu... Tak pernahlah gatal berskandal dengan suami, tunang atau boyfriend sesiapa.

Walaupun geng lepak aku lebih ramai lelaki daripada perempuan, tetapi mereka hormat aku. Tak pernah sentuh bab-bab peribadi. Selalu beri aku kata-kata semangat untuk aku capai impian.

Ye, aku tahu... Perempuan ni ada dateline. Kalau umur dah banyak nanti susah nak mengandunglah. Kalau umur dah banyak, baru nak beranak kecik nanti payah... tak larat.

Aku simple aje, jodoh, rezeki dan mati itu semua ketentuan Tuhan. Sampai masanya, ada. Kalau tak ada, aku redha.

Bukan aku tak nak kahwin dan aku tak ada pun sampai tahap fikir tak mahu kahwin. Cuma, belum masanya.

Bila tiba masanya, aku palulah kompang๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hanya bebelan tentang cerita, rasa yang pernah kita punya. Mungkin sama, cuma tak serupa.


NIAN JIWA

YANG LAINNYA