Isnin, 4 Mei 2020

Perempuan Single


Kawan aku pernah tanya soalan ni, "Best ke jadi single. Hidup sebagai perempuan solo, seronok?"

"Best je, kenapa?" Laju je aku jawab waktu tu, sambil hirup hot cappuccino.

"Apa yang best sangat?"

"Mungkin sebab kerjaya aku dan aku ni nampak macam sejenis perempuan introvert. Aku introvert ke? Entah... Tapi, aku rasa bukan. Cumanya, dalam banyak situasi aku rasa lebih selesa hidup solo (single)."

"Maksud kau?"

"Ye, aku mungkin tak ada masalah sangat bab urus rumah tangga. Aku reti masak, rajin jugaklah kemas dapur, cuci baju walaupun malas lipat. Tapi, aku ni susah orang sekeliling nak faham walaupun paling rapat.

"Aku takut, risau pasangan aku tak terfahamkan personaliti aku yang boleh berubah sekelip mata. Kadang tanpa sebab."

"Jadi, kau macam selesa untuk single dan rasa seronok macam tu." Tanya dia lagi. Laju aku angguk.

"Kerja aku tak tentu masa. Otak aku ni pulak macam tak reti rehat, 27 jam berfikir macam-macam. Kadang, aku tengah sembang tapi otak berfikir hal lain. Orang tidur, aku jadi burung hantu. Aku diam, bukan sebab aku marah pun. Entah... Cuma diam dan berfikir macam-macam. Itu orang ramai salah faham pasal aku. Gaduh, masam muka... Aku penat, lemas."

"Faham." Kata dia.

Ya, begitulah.

Seorang aku,  ada masanya sangat complicated.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hanya bebelan tentang cerita, rasa yang pernah kita punya. Mungkin sama, cuma tak serupa.


NIAN JIWA

YANG LAINNYA